Kennisbank | Itris

Van sturen op gevoel naar sturen op feiten: wat levert het op?

Geschreven door Itris | 17 / 12 / 2025

De maatschappelijke druk op woningcorporaties neemt flink toe. Grote tekorten op de woningmarkt en oplopende wachttijden voor huurwoningen vragen veel van de sector. Alles draait om bouwen, bouwen en nog eens bouwen. En natuurlijk het liefst zo snel en duurzaam mogelijk… De grote vraag naar nieuwe woningen zet de betaalbaarheid van huisvesting flink onder druk.

Aan de operationele kant worstelen veel corporaties met de oprukkende digitalisering. Naast een uitgebreid ERP-systeem werken ze met meerdere specialistische applicaties voor specifieke werkvelden. Denk aan onderhoud, huurderving, financiën, energieprestaties en het communiceren met huurders. 

Veel directeur-bestuurders en afdelingsmanagers vertrouwen nog op hun ervaring en intuïtie bij het tackelen van de uitdagingen waarmee hun corporaties te maken hebben. Maar alleen het ‘gevoel’ is niet meer genoeg. In het moderne informatietijdperk zijn data en onderbouwde inzichten cruciaal als je toekomstbestendig wilt sturen. Datagedreven werken, ondersteund door het door Itris ontwikkelde open ERP-systeem ViewPoint,  helpt jouw woningcorporatie daarbij echt vooruit.

 

Van intuïtie naar inzicht: waarom sturen op feiten nodig is

In een door data geregeerde wereld is het belangrijk om op het goede moment de juiste informatie te ontsluiten. Dat geldt zeker voor de woningbranche, waar beslissingen steeds complexer worden. Hoe bouw je als corporatie voldoende betaalbare en duurzame huurwoningen zonder zelf in de min te belanden? Wat zijn de beste locaties voor nieuwe bouwprojecten? En hoe blijf je voldoen aan het groeiende pakket aan (veranderlijke) regels?

Het mooie is dat je als woningcorporatie al beschikt over een schat aan data, intern én extern, die je helpt om deze vragen te beantwoorden. Denk aan huurovereenkomsten, vastgoedinformatie, onderhoudscontracten, huurderscorrespondentie, energieprestaties en demografische trends in je werkgebied. Slim gebruikmaken van deze informatiestromen betekent gericht sturen op harde feiten en helpt je om:

  • Een beter inzicht te krijgen in prestaties en risico’s. Zijn er huurwoningen die (te) lang leegstaan? Hoe zit het met de energieprestaties per woning? En zijn processen binnen je corporatie goed afgestemd op nieuwe wet- en regelgeving die voor de deur staat? Meten is weten.
  • Effectiever middelen te prioriteren. Denk aan het beter plannen van onderhoud dankzij gegevens uit je vastgoedbeheer. Of aan gerichte investeringen door goed te kijken naar ontwikkelingen in bevolkingsdata en de woningbehoeften in jouw regio.
  • Meer controle en voorspelbaarheid te scheppen. Je weet bijvoorbeeld welke panden op korte termijn vragen om verduurzaming of een grondige renovatiebeurt.

Maar sturen op feiten betekent meer dan wat cijfers verzamelen in een reeks Excelletjes. Het waarom achter de getallen begrijpen is de sleutel tot succes. Pas dan ontstijg je werkelijk het niveau van intuïtief beslissen. In plaats van alleen een hulpmiddel, worden gegevens een stevige basis voor solide en toekomstbestendig beleid.

De grote drempels

Veel woningcorporaties zijn al onderweg naar een datagedreven aanpak, maar lopen in de praktijk tegen een aantal herkenbare uitdagingen aan:

  • IT-projecten voelen complex en risicovol. De angst voor hoge kosten, technische rompslomp of uitval van systemen tijdens de implementatie zorgt ervoor dat digitale vernieuwing vaak wordt uitgesteld.
  • Systemen zijn versnipperd en sluiten niet aan op strategische doelen. Veel corporaties werken met een verzameling losse applicaties die niet goed met elkaar communiceren. Daardoor ontbreekt samenhang en blijft het lastig om beleid en uitvoering op elkaar af te stemmen.
  • Medewerkers moeten constant schakelen tussen meerdere applicaties. Die slechte integratie vertraagt processen, verhoogt de werkdruk en frustreert teams. Juist hier maakt een open ecosysteem het verschil.
  • Datakwaliteit blijft achter met impact op werkplezier. Datasilo’s en handmatige invoer zorgen ervoor dat gegevens versnipperd raken of niet meer kloppen. Dat belemmert niet alleen goede besluitvorming, maar maakt het dagelijkse werk onnodig zwaar.

De oplossing: vanuit één omgeving werken met betrouwbare processen en data dankzij ViewPoint

Dé oplossing? Het creëren van een betrouwbare centrale schakel tussen mensen, processen en data! Een open ecosysteem als ViewPoint is zo’n verbindende kracht. Je profiteert van:

  • Een geïntegreerd ERP-platform met betrouwbare data. Heen en weer springen tussen drie of vier verschillende systemen om één huurder te helpen is definitief verleden tijd.
  • Realtime-inzichten voor je dashboards. Profiteer van automatisch bijgewerkte gegevens uit al je systemen. Snel reageren op veranderingen in regelgeving, woonbehoeften en wensen of vragen van huurders wordt makkelijker dan ooit.
  • Een open ecosysteem voor het koppelen met expertsystemen. Jij zit als corporatie aan het stuur en bepaalt met welke systemen en leveranciers je werkt.
  • Vakkundige begeleiding bij het implementeren en adopteren. We zorgen ervoor dat ViewPoint soepel samenwerkt met de rest van je IT. Én we staan jouw medewerkers bij met webinars, webshops en een-op-een kennissessies.
  • Een platform dat ontstaan is in cocreatie met de woningbranche. Itris is meer dan een klassieke softwareleverancier. Dankzij onze kennis van en ruim 25 jaar ervaring binnen de sector zijn we een strategische partner van jouw corporatie. 

Wat levert sturen op feiten in de dagelijkse praktijk op?

Datagedreven werken met een open ecosysteem als ViewPoint levert je een hoop praktische voordelen op. Sturen op belangrijke KPI’s als de tevredenheid van je huurders, financiële gezondheid, duurzaamheid en een gevarieerd sociaal woningaanbod wordt de norm. Door voorspellend onderhoud toe te passen en betalingsachterstanden tijdig te signaleren (minder brieven die de deur uit hoeven), bespaar je bovendien kosten. En omdat je jouw beleid baseert op harde, controleerbare gegevens in één centrale omgeving, kun je altijd laten zien waar beslissingen op zijn gebaseerd. Daardoor wordt verantwoording richting stakeholders zoals gemeenten, de raad van toezicht en huurders een stuk eenvoudiger.

Ook thuiskomen in ViewPoint?

Wil je ook de stap maken van beslissen op intuïtie naar sturen op feiten? En ben je benieuwd hoe ViewPoint je hierbij helpt? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie.