Kennisbank | Itris

Digitale toegankelijkheid in cijfers: wat betekenen ze voor woningcorporaties?

Geschreven door Itris | 3-nov-2025 12:38:59
 

In Nederland wonen miljoenen mensen die online obstakels ervaren. Het gaat niet om kleine uitzonderingen, maar om grote groepen voor wie een website of huurdersportaal vaak niet vanzelfsprekend werkt.

  • 300.000 Nederlanders hebben een visuele beperking 
  • 806.500 Nederlanders zijn doof of slechthorend 
  • 1,4 miljoen Nederlanders hebben een motorische beperking 
  • 2,5 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd 
  • 440.000 Nederlanders hebben een verstandelijke beperking 
  • 8% van de mannen (en 0,5% van de vrouwen) is kleurenblind 

Veel van deze mensen wonen in een sociale huurwoning en maken gebruik van de digitale kanalen van woningcorporaties. Maar wat als cruciale informatie onleesbaar is, knoppen niet werken met hulpmiddelen of instructies te ingewikkeld zijn? 

Digitale drempels = minder bereik 

Een reparatieverzoek indienen, een afrekening bekijken, of gegevens aanpassen: voor sommige huurders is dat door beperkte digitale toegankelijkheid een grote uitdaging. Dat kan leiden tot frustratie, onnodige telefoontjes of zelfs het afhaken van digitale communicatie. 

En dat terwijl juist digitale kanalen bedoeld zijn om het makkelijker te maken; voor huurders én voor woningcorporaties. 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid 

Voor woningcorporaties is digitale toegankelijkheid (nog) geen wettelijke verplichting. Maar gezien de omvang van deze groepen is het wél een belangrijk onderdeel van maatschappelijke dienstverlening. 
Toegankelijkheid gaat niet alleen over gebruik, maar ook over klantgerichtheid, imago en gelijkwaardige service voor alle huurders. 

Snel inzicht met de toegankelijkheidsscan 

Samen met onze partner Bright Answers bieden we een toegankelijkheidsscan aan voor €1.500,-. Daarmee weet je binnen no-time: 

  • Of je kleurgebruik geschikt is;  
  • Of je teksten begrijpelijk zijn; 
  • Of je navigatie werkt; 
  • Of je visuele en auditieve content toegankelijk is. 

Je krijgt een helder rapport en een persoonlijke toelichting van een consultant, zodat je precies weet welke stappen je kunt zetten. 

Waarom wachten? 

Digitale toegankelijkheid vergroot je bereik, verlaagt de druk op je klantenservice en laat zien dat je echt voor alle huurders werkt. 

Toegankelijkheid begint met inzicht. En inzicht begint met een scan. 

Vraag vandaag nog de toegankelijkheidsscan aan.

Wil je weten hoe toegankelijk jouw website of huurdersportaal is? Stuur dan een e-mail naar sales@itris.nl. We helpen je graag op weg naar een digitale omgeving die voor iedereen werkt.