1 min read

Digitale toegankelijkheid in cijfers: wat betekenen ze voor woningcorporaties?

 

In Nederland wonen miljoenen mensen die online obstakels ervaren. Het gaat niet om kleine uitzonderingen, maar om grote groepen voor wie een website of huurdersportaal vaak niet vanzelfsprekend werkt.

  • 300.000 Nederlanders hebben een visuele beperking 
  • 806.500 Nederlanders zijn doof of slechthorend 
  • 1,4 miljoen Nederlanders hebben een motorische beperking 
  • 2,5 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd 
  • 440.000 Nederlanders hebben een verstandelijke beperking 
  • 8% van de mannen (en 0,5% van de vrouwen) is kleurenblind 

Veel van deze mensen wonen in een sociale huurwoning en maken gebruik van de digitale kanalen van woningcorporaties. Maar wat als cruciale informatie onleesbaar is, knoppen niet werken met hulpmiddelen of instructies te ingewikkeld zijn? 

Digitale drempels = minder bereik 

Een reparatieverzoek indienen, een afrekening bekijken, of gegevens aanpassen: voor sommige huurders is dat door beperkte digitale toegankelijkheid een grote uitdaging. Dat kan leiden tot frustratie, onnodige telefoontjes of zelfs het afhaken van digitale communicatie. 

En dat terwijl juist digitale kanalen bedoeld zijn om het makkelijker te maken; voor huurders én voor woningcorporaties. 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid 

Voor woningcorporaties is digitale toegankelijkheid (nog) geen wettelijke verplichting. Maar gezien de omvang van deze groepen is het wél een belangrijk onderdeel van maatschappelijke dienstverlening. 
Toegankelijkheid gaat niet alleen over gebruik, maar ook over klantgerichtheid, imago en gelijkwaardige service voor alle huurders. 

Snel inzicht met de toegankelijkheidsscan 

Samen met onze partner Bright Answers bieden we een toegankelijkheidsscan aan voor €1.500,-. Daarmee weet je binnen no-time: 

  • Of je kleurgebruik geschikt is;  
  • Of je teksten begrijpelijk zijn; 
  • Of je navigatie werkt; 
  • Of je visuele en auditieve content toegankelijk is. 

Je krijgt een helder rapport en een persoonlijke toelichting van een consultant, zodat je precies weet welke stappen je kunt zetten. 

Waarom wachten? 

Digitale toegankelijkheid vergroot je bereik, verlaagt de druk op je klantenservice en laat zien dat je echt voor alle huurders werkt. 

Toegankelijkheid begint met inzicht. En inzicht begint met een scan. 

Vraag vandaag nog de toegankelijkheidsscan aan.

Wil je weten hoe toegankelijk jouw website of huurdersportaal is? Stuur dan een e-mail naar sales@itris.nl. We helpen je graag op weg naar een digitale omgeving die voor iedereen werkt. 

Digitale toegankelijkheid: (nog) niet verplicht, wél noodzakelijk

Digitale toegankelijkheid: (nog) niet verplicht, wél noodzakelijk

Stel je voor: een huurder wil een reparatie melden, maar de knoppen op het scherm zijn nauwelijks leesbaar. Of iemand probeert...

Read More

2 min read

Ben jij klaar voor de nieuwe toegankelijkheidswet? Zo help je ál je huurders vooruit

Sinds 28 juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) in werking getreden. Deze wet verplicht bedrijven en organisaties om hun digitale...

Read More

Digitale inclusie: de sleutel tot betere huurdersservice

Om als woningcorporatie het verschil te kunnen maken is het belangrijk om ook te weten wat er buiten de sector gebeurt. Wat zijn de...

Read More